W ostatnich latach psychologowie i inni badacze społeczni biją na alarm – by osiągnąć sukces we współczesnym świecie, trzeba uczyć się przez całe życie. Świat stawia przed nami cały czas szereg nowych wyzwań. Patrząc wstecz na rok 2020, nie ma wątpliwości, że żyjemy w świecie VUCA. Akronim ten jest obecnie szeroko stosowany w biznesie i społeczeństwie. Opisuje świat niestabilny, niepewny, złożony i niejednoznaczny, w którym coraz trudniej posiadać trwały zestaw umiejętności, które pozwolą się w tej sytuacji odnaleźć.
Stąd rosnąca popularność idei lifelong learning. Idea ta zakłada, że ludzie mają naturalny pęd do odkrywania, uczenia się i rozwoju oraz zachęca nas do poprawy własnej jakości życia i poczucia własnej wartości poprzez zwracanie uwagi na idee i cele, które nas inspirują.
Tradycyjna definicja uczenia się przez całe życie to cała aktywność edukacyjna podejmowana przez całe życie w celu poprawy wiedzy, umiejętności i kompetencji z perspektywy osobistej, obywatelskiej, społecznej i/lub zawodowej. Uczenie się przez całe życie może poprawić nasze zrozumienie otaczającego nas świata, zapewnić nam więcej lepszych możliwości i poprawić jakość naszego życia. Istnieją dwa główne powody uczenia się przez całe życie: rozwój osobisty i rozwój zawodowy.
Dla socjologów edukacja jako proces trwający całe życie jest w dużej mierze zróżnicowana pod względem wieku, ponieważ wiek i czas często formalnie wpływają na poruszanie się po instytucjach edukacyjnych. Chociaż nie ma ustandaryzowanej definicji uczenia się przez całe życie, ogólnie przyjmuje się, że odnosi się do uczenia się, które odbywa się poza formalną instytucją edukacyjną, taką jak szkoła, uniwersytet lub szkolenie korporacyjne. Dobra edukacja powinna być dobrana do wymagań świata. Powinna kształtować umiejętności przekrojowe, takie jak kreatywność, duch inicjatywy i przedsiębiorczość, pomogą tym, którzy przechodzą przez programy edukacji w zakresie przedsiębiorczości, rozwinąć potencjał kreatywnego myślenia i innowacji, rozwinąć proaktywność, elastyczność, autonomię, umiejętność zarządzania i śledzenia projektu oraz dążenie do osiągania wyników.
Bycie przedsiębiorczym w dzisiejszym świecie wymusza umiejętność uczenia się przez całe życie. Podstawową umiejętnością człowieka “inteligentnego” w sensie korzystnym dla przedsiębiorczości jest umiejętność podejmowania dobrych decyzji w niepewnych sytuacjach. Dlatego uczenie się powinno być nakierowane na dążenie do sedna rzeczy. Wychowanie powinno rozwijać człowieka aktywnego, który podejmuje odważne i odpowiedzialne działania w oparciu o rzetelną wiedzę. Otwarcie się na niepewność powinno być propagowane, tak by uniknąć popadnięcia w wyuczoną bezradność, która często pojawia się w sytuacjach zagrożenia.
Uczenie się to nieustanny proces. Uczenie się jest przekraczaniem własnych granic. W biznesie jest to szczególnie istotne. Dobry przedsiębiorca powinien inicjować nowe przedsięwzięcia. Trzeba być do tego dobrze przygotowanym. Edukacja zmniejsza wyzwania, przed którymi staniesz w życiu. Im więcej wiedzy zdobędziesz, tym więcej możliwości otworzy się, aby umożliwić jednostkom osiągnięcie lepszych możliwości w karierze i rozwoju osobistym.
Świat pędzie do przodu i musimy nauczyć się za nim nadążać. Wymaga to od nas uczenia się przez całe życie. Korzyści płynące z uczenia się przez całe życie wykraczają poza rozwój kariery. Może pomóc Ci zrozumieć, jak działa świat. Świat pracy szybko się zmienia, a ludzie potrzebują uczenia się przez całe życie, aby rozwijać swoje umiejętności i pozostawać na bieżąco. Uczenie się utrzymuje twój umysł bystry, pomaga zachować pamięć, zwiększa pewność siebie, daje nowe zainteresowanie, pomaga poznawać nowych ludzi itp.