Kiedy zespół dostaje konkretne zadanie do wykonania, lider zajmuje się rozłożeniem go na czynniki pierwsze, określeniem możliwości poszczególnych członków i rozdzieleniem zadań. Pomaga, kiedy jest to potrzebne i pilnuje, żeby wszystko było wykonane na czas. Ktoś musi pełnić tę rolę. Przeważnie to sama grupa decyduje, która osoba zostanie liderem. Ten wybór nigdy nie jest prosty i musi być podjęty obiektywnie.
Określcie, kto jest najbardziej wygadany
Lider to w pierwszej kolejności osoba, która mówi. Nie może zostać nim najbardziej nieśmiała osoba, bo niczego nie będzie w stanie sama załatwić. Osoba, która dobrze radzi sobie z przekonywaniem, mówieniem i stawianiem na swoim będzie idealna do tej roli. Jednocześnie nie może to być ktoś konfliktowy albo osoba, która lubi się obrażać. Łagodzenie problemów i mediowanie będą częścią jej obowiązków, nie może więc być częścią problemów. Załatwienie spraw to jedno, ale do tego dochodzi jeszcze egzekwowania efektów pracy od osób z zespołu, co też wielu kandydatom na lidera może sprawiać problem.
Taka osoba musi być odpowiedzialna
Poczucie odpowiedzialności to cecha obowiązkowa u osoby wybieranej na lidera. Poza tym musi umieć brać na siebie konsekwencje nie tylko swoich działań, ale czasem też całego zespołu. Przyznawanie się do popełnionego błędu, naprawianie go i nauka muszą iść ze sobą w parze. To oczywiście niejedyna forma odpowiedzialności, do jakiej lider musi się przyzwyczaić. Będzie też zajmował się potknięciami zespołu, tłumaczył się na spotkaniach zarządu albo zebraniach kierowników, to on będzie zbierał nagany i spojrzenia pełne niezadowolenia. Nie każdy będzie w stanie znieść to psychicznie.
Ktoś musi być liderem
Nie zakładajcie, że w waszej grupie lider nie jest potrzebny. Każdy zespół musi go posiadać. Nie dacie rady zarządzać wszystkim razem, szczególnie jeśli jest was więcej, niż trójka. Lider to jedna osoba odpowiedzialna za koordynację i egzekwowania rezultatów. Kiedy wszyscy będą za to odpowiedzialni, nikt nie będzie czuł się zobligowany do wypełnienia się ze swoich podstawowych obowiązków, nie mówiąc już o popędzaniu kogoś innego. Lider musi zostać przez was wyznaczony, nawet jeśli nie będzie za często interweniował. W przeciwnym razie dostaniecie kogoś z zewnątrz, a to nie wyjdzie wam na dobre.
Źródło: obiektywnie.pl