Jeśli jesteś nauczycielem, możliwe, że nieraz spotkałeś się z uczniami, którzy łatwo się rozpraszają, mają trudności z czytaniem wypowiedzi lub wykonanie jakiegoś obliczenia zajmuje im więcej czasu.
W takich przypadkach należy bardzo ostrożnie ocenić, czy jest to sytuacja odosobniona, czy wręcz przeciwnie – powtarzająca się, gdyż uczeń może mieć wówczas niewykryte trudności w nauce. Czym jednak są trudności w uczeniu się i jakie są ich rodzaje? Co należy zrobić jako nauczyciel w obliczu takiej sytuacji?
Trudności w nauce wykrywa się zwykle wtedy, gdy uczeń napotyka na trudność, która, biorąc pod uwagę poziom wymagany na zajęciach, nie powinna być skomplikowana. Na przykład, jeśli zrozumienie tekstu jest dla ucznia zbyt trudna, jeśli musi podjąć dodatkowy wysiłek, aby wykonać określone obliczenia lub jeśli nie może łatwo zapamiętać pewnych danych. Jeśli nie zostanie to wykryte w porę lub jeśli nie zostaną zastosowane specyficzne strategie towarzyszące jego potrzebom, uczeń może być zdemotywowany i doprowadza to do niepowodzeń w szkole.
Rodzaje trudności w uczeniu się
Trudności w nauce mogą dotyczyć różnych przedmiotów, np. języka z czytaniem ze zrozumieniem lub matematyki z problemami z obliczeniami. Jeśli przyjrzymy się obszarom, w których możemy znaleźć trudności w uczeniu się, znajdziemy pięć głównych rodzajów trudności, z których niektóre są dobrze znane:
- Dysleksja: trudności w czytaniu. W tym artykule na poczytam.pl dowiesz się więcej o desleksji.
- Dysgrafia: trudności w pisaniu.
- Dyskalkulia: trudności w liczeniu.
- Zaburzenia przetwarzania słuchowego i pamięci: trudności w zapamiętywaniu tego, co zostało usłyszane.
- Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD): trudności z utrzymaniem uwagi.
Jak radzić sobie z trudnościami w nauce?
Prawdopodobnie większość, jeśli nie wszystkie, z tych trudności są już Wam znane.
W rzeczywistości trudności w nauce są dość powszechne w szkole (cierpi na nie od 9% do 16% dzieci). Z tego powodu należy zwrócić szczególną uwagę na ich wykrycie. A jeśli w twojej klasie zdarzy się taki przypadek, chcemy podzielić się z tobą pięcioma wskazówkami, które pomogą danemu uczniowi:
- Postaraj się, aby uczeń siedział blisko miejsca, w którym prowadzisz zajęcia. W ten sposób można sprawdzić, czy rzeczywiście uczeń zrozumiał treść, a także wyjaśnić bardziej szczegółowo pojęcia, których nie zrozumiał
- Połącz teorię z grami lub pomocami wizualnymi. Posiadanie pod ręką kilku zasobów edukacyjnych pomoże pogłębić naukę dzieci za pomocą przykładów i różnych bodźców.
- Uprość zadania. Jako nauczyciel możesz wyjaśnić i zapisać zadania krok po kroku, aby wszyscy uczniowie znali procedurę. W ten sposób łatwiej będzie im je przestrzegać, jakkolwiek skomplikowane mogą się one wydawać na początku.